Af |
Emne |
|
Low_
Ultrabruger
Danmark
67 indlæg |
Skrevet - 05/11/2003 : 18:44:50
Lige et spørgsmål jeg ikke rigtig kan knække... Nu er det jo "forbudt" at køre en turbo motor hårdt, for derefter at stoppe den med det samme. Men hvad ved "alm." kørsel, altså ganske fornuftigt kørsel? Nu kører jeg alm. med nogle pisk i ny og næ, hvor meget betyder det? Når jeg holder stille og "venter" på at kunne stoppe motoren, begynder motor-temp´en at stige til blæseren starter. Er det en god idé at vente til blæseren starter, og derved for mere køling af turboen? Low_
|
Manta B 2.2i
Monsterbruger
Danmark
527 indlæg |
Skrevet - 05/11/2003 : 20:09:40
blæseren starter fordi vandet nærmer sig 100 grader.. men din olietemperatur falder.. stadigvæk for den er muligvis oppe på ca 140 grader efter en hård tur.. så den afgiver varme til vandet og den måske kun 110 grader varme olie køler og smører turboen.. det der kan ske ved at slukke er at turboen kan være ca 700 grader varm og olien i lejerne brænder sammen til sod og ødelægger lejet..et problem kan altid løses, bare man bruger en stor nok hammer nu med ny manta.. med rigtig 2.2 motor Andreas: Der überopel Fürer
|
Karsten
Megabruger
Danmark
183 indlæg |
Skrevet - 05/11/2003 : 21:25:30
siger du at så snart du ikke har nogen fartvind, så stiger temperaturen hurtigt??????Jeg kunne se du har en vectra, men hvis den ikke er original monteret med turbo, så tror jeg at du skulle investere i en oliekøler...... for en turbo varmer virkelig din olie op, og varm olie varmer også vandet hårdt. Så se lige lidt på den sag. Men det med at holde motoren rolig inden du stopper den, er bare ca. 15-20 sekunder i tomgang. Da smører man nemlig lejerne i turboen, uden at den er aktiv. Så længe motoren står i tomgang, så er turboen ikke aktiv, så derfor smører det klart bedst i tomgang. Men selv har jeg også en vectra, og har den været ude og få tæsk, så går der da alligevel et godt stykke tid inden møllen begynder at køre. Så hvis din den når at starte inden for 20 sekunder, så er den fandme også varm. Så skal du have gjort noget ved det kølesystem. Styles skal, hvor der styles kan! http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3395 |
Low_
Ultrabruger
Danmark
67 indlæg |
Skrevet - 06/11/2003 : 20:31:12
quote:
siger du at så snart du ikke har nogen fartvind, så stiger temperaturen hurtigt??????Jeg kunne se du har en vectra, men hvis den ikke er original monteret med turbo, så tror jeg at du skulle investere i en oliekøler...... for en turbo varmer virkelig din olie op, og varm olie varmer også vandet hårdt. Så se lige lidt på den sag. Men det med at holde motoren rolig inden du stopper den, er bare ca. 15-20 sekunder i tomgang. Da smører man nemlig lejerne i turboen, uden at den er aktiv. Så længe motoren står i tomgang, så er turboen ikke aktiv, så derfor smører det klart bedst i tomgang. Men selv har jeg også en vectra, og har den været ude og få tæsk, så går der da alligevel et godt stykke tid inden møllen begynder at køre. Så hvis din den når at starte inden for 20 sekunder, så er den fandme også varm. Så skal du have gjort noget ved det kølesystem. Styles skal, hvor der styles kan! http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3395
Det er en org. vectra turbo, og derfor med olie-køler. Når jeg "stiller" bilen og ikke skal vidre, altså stoppe motoren. Så viser temp. måleren ca. 90, men efter en 3~5 min. begynder viseren at bevæge sig op ad. Hvilket jo er normalt for en bil, der holder i tomgang. Ikke noget galt der. Men det er turbo´en jeg gerne vil beskydte. Men da jeg ikke ved hvor varm olien er (endnu, ur kommer på), vil jeg gerne vide hvor meget man skal ligge i at nogle siger op til 5min. tomgang for at køle turbo´en. Men 5min. er sq lang tid når man venter Er det bare lige ét minuts tid ca., altså bare den lige snurre et par omgange? Low_ |
Karsten
Megabruger
Danmark
183 indlæg |
Skrevet - 06/11/2003 : 21:39:48
du kan nøjes med max 30 sekunder.Det er rigeligt. Det er bare lige for at smøre turboen godt igennem, og ikke andet. 3-5 min er helt og aldeles overdrevet. Styles skal, hvor der styles kan! http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3395 |
Low_
Ultrabruger
Danmark
67 indlæg |
Skrevet - 06/11/2003 : 22:21:05
quote:
du kan nøjes med max 30 sekunder.Det er rigeligt. Det er bare lige for at smøre turboen godt igennem, og ikke andet. 3-5 min er helt og aldeles overdrevet. Styles skal, hvor der styles kan! http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3395
Jeg takker for svaret Low_ |
Mike
Ultrabruger
Danmark
96 indlæg |
Skrevet - 07/11/2003 : 15:58:35
jeg har set hos en toyota tun mand på nette, han havde noget elektronik, så når du forlader bilen, så kører motoren i f.eks 30sekunder og så slukker af sig.. man kan også selv stille hvor lang tid den skal stå og køre. Det skrev han også at det var det optimale hvis man ville beskytte sin turbo, mener ik engang det var så dyrt.. så er man da fri for at sidde og vente.Ascona c-cc -Mangler bare c20xe |
|