Opel Forum
Opel Forum
Hjem | Profil | Bliv medlem | Aktive Emner | Medlemmer | Søg
Brugernavn:
Password:
Husk Password
Glemt Password?
 
 Forum
 Motor
 Stop af motor
 
Af Forrige Emne Emne Næste Emne  
Low_
Ultrabruger


Danmark
67 indlæg
Skrevet - 05/11/2003 :  18:44:50  Vis Profil  Send Email
Lige et spørgsmål jeg ikke rigtig kan knække... Nu er det jo "forbudt" at køre en turbo motor hårdt, for derefter at stoppe den med det samme. Men hvad ved "alm." kørsel, altså ganske fornuftigt kørsel? Nu kører jeg alm. med nogle pisk i ny og næ, hvor meget betyder det? Når jeg holder stille og "venter" på at kunne stoppe motoren, begynder motor-temp´en at stige til blæseren starter. Er det en god idé at vente til blæseren starter, og derved for mere køling af turboen?

Low_

Manta B 2.2i
Monsterbruger


Danmark
527 indlæg
Skrevet - 05/11/2003 :  20:09:40  Vis Profil  Send Email  Send Manta B 2.2i en ICQ Besked
blæseren starter fordi vandet nærmer sig 100 grader.. men din olietemperatur falder.. stadigvæk for den er muligvis oppe på ca 140 grader efter en hård tur.. så den afgiver varme til vandet og den måske kun 110 grader varme olie køler og smører turboen..
det der kan ske ved at slukke er at turboen kan være ca 700 grader varm og olien i lejerne brænder sammen til sod og ødelægger lejet..

et problem kan altid løses, bare man bruger en stor nok hammer
nu med ny manta.. med rigtig 2.2 motor
Andreas: Der überopel Fürer
Gå Op

Karsten
Megabruger


Danmark
183 indlæg
Skrevet - 05/11/2003 :  21:25:30  Vis Profil  Send Email  Send Karsten en ICQ Besked
siger du at så snart du ikke har nogen fartvind, så stiger temperaturen hurtigt??????

Jeg kunne se du har en vectra, men hvis den ikke er original monteret med turbo, så tror jeg at du skulle investere i en oliekøler...... for en turbo varmer virkelig din olie op, og varm olie varmer også vandet hårdt.
Så se lige lidt på den sag.

Men det med at holde motoren rolig inden du stopper den, er bare ca. 15-20 sekunder i tomgang. Da smører man nemlig lejerne i turboen, uden at den er aktiv. Så længe motoren står i tomgang, så er turboen ikke aktiv, så derfor smører det klart bedst i tomgang.

Men selv har jeg også en vectra, og har den været ude og få tæsk, så går der da alligevel et godt stykke tid inden møllen begynder at køre. Så hvis din den når at starte inden for 20 sekunder, så er den fandme også varm. Så skal du have gjort noget ved det kølesystem.

Styles skal, hvor der styles kan!

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3395Gå Op

Low_
Ultrabruger


Danmark
67 indlæg
Skrevet - 06/11/2003 :  20:31:12  Vis Profil  Send Email
quote:

siger du at så snart du ikke har nogen fartvind, så stiger temperaturen hurtigt??????

Jeg kunne se du har en vectra, men hvis den ikke er original monteret med turbo, så tror jeg at du skulle investere i en oliekøler...... for en turbo varmer virkelig din olie op, og varm olie varmer også vandet hårdt.
Så se lige lidt på den sag.

Men det med at holde motoren rolig inden du stopper den, er bare ca. 15-20 sekunder i tomgang. Da smører man nemlig lejerne i turboen, uden at den er aktiv. Så længe motoren står i tomgang, så er turboen ikke aktiv, så derfor smører det klart bedst i tomgang.

Men selv har jeg også en vectra, og har den været ude og få tæsk, så går der da alligevel et godt stykke tid inden møllen begynder at køre. Så hvis din den når at starte inden for 20 sekunder, så er den fandme også varm. Så skal du have gjort noget ved det kølesystem.

Styles skal, hvor der styles kan!

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3395


Det er en org. vectra turbo, og derfor med olie-køler. Når jeg "stiller" bilen og ikke skal vidre, altså stoppe motoren. Så viser temp. måleren ca. 90, men efter en 3~5 min. begynder viseren at bevæge sig op ad. Hvilket jo er normalt for en bil, der holder i tomgang. Ikke noget galt der. Men det er turbo´en jeg gerne vil beskydte. Men da jeg ikke ved hvor varm olien er (endnu, ur kommer på), vil jeg gerne vide hvor meget man skal ligge i at nogle siger op til 5min. tomgang for at køle turbo´en. Men 5min. er sq lang tid når man venter
Er det bare lige ét minuts tid ca., altså bare den lige snurre et par omgange?

Low_Gå Op

Karsten
Megabruger


Danmark
183 indlæg
Skrevet - 06/11/2003 :  21:39:48  Vis Profil  Send Email  Send Karsten en ICQ Besked
du kan nøjes med max 30 sekunder.

Det er rigeligt. Det er bare lige for at smøre turboen godt igennem, og ikke andet. 3-5 min er helt og aldeles overdrevet.

Styles skal, hvor der styles kan!

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3395Gå Op

Low_
Ultrabruger


Danmark
67 indlæg
Skrevet - 06/11/2003 :  22:21:05  Vis Profil  Send Email
quote:

du kan nøjes med max 30 sekunder.

Det er rigeligt. Det er bare lige for at smøre turboen godt igennem, og ikke andet. 3-5 min er helt og aldeles overdrevet.

Styles skal, hvor der styles kan!

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3395


Jeg takker for svaret

Low_Gå Op

Mike
Ultrabruger


Danmark
96 indlæg
Skrevet - 07/11/2003 :  15:58:35  Vis Profil  Send Email  Send Mike en ICQ Besked
jeg har set hos en toyota tun mand på nette, han havde noget elektronik, så når du forlader bilen, så kører motoren i f.eks 30sekunder og så slukker af sig.. man kan også selv stille hvor lang tid den skal stå og køre.
Det skrev han også at det var det optimale hvis man ville beskytte sin turbo, mener ik engang det var så dyrt.. så er man da fri for at sidde og vente.

Ascona c-cc -Mangler bare c20xeGå Op

   
Genvej:

Opel Forum

© OpelPower.dk

Gå Op